T O P
Dady_Abdo

مره قبل كده كنت معدي علي واحد صاحبي رايحين الإمتحان، جدته قاعده معاهم فا بتقولنا رايحين فين يا ولاد، قالها رايحين الامتحان يا تيتا، قامت رده عليه انتو كل شويه كده "رايحه فين يا بجعه، رايحه اتناك و راجعه" 😂😂😂


aboelsebah

دا المثل بتاعي المفضل لحد دلوقتي ![gif](emote|free_emotes_pack|joy)![gif](emote|free_emotes_pack|joy)


Dady_Abdo

هو بيمثلنا كلنا 😂


mzak88

Teta is savage. She deserves those awards.


Dady_Abdo

فشخ، انا كنت بروح اقعد معاه كتير في الاجازة عشان اسمع الجواهر دي 😂


[deleted]

Where is my free award when I need it


StarvinMarvin137

العشم بزيادة هيخلي قفاك سجادة


StarvinMarvin137

مش شغلتنا بس أحسن من قعدتنا


Gardama

سكتناله دخل بحماره


Theslaver69

الي مترابيهوش الأيام و الليالى، يربوه ولاد الزواني


TIPAN_47

الناس خبيتها السبت و الحد و احنا خبيتنا ماوردت عل حد


annoying_monkey

"لو الدنيا فيها خير مكانوش ربطوا الكباية في الكولدير" ده مش مثل الحقيقة. دي مقولة شفتها على ضهر عربية نقل.


aboelsebah

حكم و مواعظ .. تنفع برده


Awkijy

القرد في عين امه غزال


medicalweird

"بدل ما تبصلها وتجيب اجلها هات جردل واشطف عجلها" على ضهر عربية نقل


Relevant-Heart-1751

الباب اللي يجيلك منه الريح سده بسرعة عشان تستريح, ياما جاب الغراب لامه, ضربني و بكي و سبق و اشتكي (بتحصلنا كلنا)


[deleted]

[удалено]


aboelsebah

و الله يا عم أنا كان نفسي أعرف تكملة المثل دا .. دايما يقولوا يا داخل بين البصله و قشرتها و ميكملوش


omardwider

صنّتها


Difficult_Strength15

u/adam_tawfik اكيد مش قصده عليك يسطا😂


adam_tawfik

أكيد لا طبعاً، هيكون قصده أنا ليه؟ هو أنا مثلاً عملت حاجه قبل كده ممكن تخليه يغير القوانين؟


masmasyakhawal

علشان خترى يأخذ كوينز علمنشون بس حتى


Mikoto00

اللي يشيل قربة مخرومة بتخر على دماغه


aboelsebah

اللي ياكل ع ضرسه ينفع نفسه


[deleted]

اللى متعرفش ترقص تقول الارض عوجه


TIPAN_47

الكلب لو كان بص عل ديله مكنش اتريق عل غيره


AhmedShabaan6086

بصلة المحب خروف 😂 معرفش معناها وليه اصلا قالوها


KASAW90

يعنى لو حد بتحبه اداك بصله " حاجه ليست ذات قيمة" بس فى نظرك علشان بتحبه اكنه اداك خروف " حاجه ذات قيمة "


AhmedShabaan6086

فهمت شكرا ♥


zeyadgendia

ضربوا الاعور على عينه قال خربانه خربانه المثل ده بيمثل حياتي حرفياً في جمله واحده بسيطه :D


adam_tawfik

الصراحه ده مش فاهمه أوي.


zeyadgendia

باختصار لما مثلاً مصروفك يكون ٥ جنيه و اتسرق منك ٤ و ييجي واحد يقولك عايز جنيه فا تديهولوا عشان خلاص خربانه بقا 😂 عشان كده بيتقال ضرب الاعور على عينه المبيشوفش بيها فقال خربانه يعني مش فارقه معاه


adam_tawfik

آه تمام فهمت، مثل حلو.


zeyadgendia

اي خدمه


aboelsebah

و بيمثلني انا كمان و الله


Abo_Nawas

صدرها للي يقدرها


Elderberry_Fearless

ال فات مات


7amok_sha

جوة و برا فرشتلك و انت مايل ايه يعدلك


7amok_sha

اللى قالوا عليه أمير شخ فالزير


aboelsebah

انا ملاحظ ان في كمية شخاخ كبيرة ف الامثال بتاعتنا


7amok_sha

دى حقيقة 😂


Zico7arakat

أضرب المربوط يخاف السايب


m_3ttia

"على وشك يبان يا نداغ اللبان" عبد الغفور البرعي


Mouaz0x1

كييف الخرا يشتريله معلقة.


Difficult_Strength15

لا تقل يا رب عندي هم كبير، قل يا هم عندي رب كبير


annoying_monkey

جبتك يا عبد المعين... مش عارف الباقي. دايما الناس تقول لحد كده وتقف. اللي يعرف يفيدني بقى 😂


M2281

جبت يا عبد المعين تعينني طلعت انت الي عاوز تتعان!


KASAW90

لقيتك يا عبد المعين عايز اللى يعينك Thank me later 😉


Ramast

قالو الجمل طلع النخلة ... قول ادي الجمل و ادي النخلة. يعني لو حد قاللك كلام عجيب صعب تصديقة ... قول اتفضل عايز اشوف بعيني


masmasyakhawal

الدنيا خياره يوم فى أيدك يوم فطيزك


Awkijy

من برا هالله هالله و من جوه يعلم الله


modyghandoor

الشعر لو كان عزيز مكنش زمانة طلع في الطيز. Edit: Just realized someone else commented the same thing


jaxondreadcorpse

Sorry to burst your bubble but I'm not sure if it's authentic egyptian because in lebanon we have something similar. الشعر لو كان فيه خير ما كان طلع عالاير.


modyghandoor

Damn, I heard that at age 8 and it changed my life.


gwhy334

I've also heard similar thing in the gulf area implying that moustaches aren't that important (it's a culture thing there), so I guess it's an Arab thing that exists in a lot of places


catch_my_drift

إن لعبت م تخفش، وإن خفت م تلعبش.


New_Visit_1416

الى يلعب بالدح ميقولش اح 😂


akramserry

اتلم تنتون علي تنتن ، واحد نتن و التاني انتن


mizofriska1

دي الجديدة. للاصلية: اتلم تنتن علي تنتون ، واحد نتن والتاني مجنون'


mustafazsc

الشايب لما يتدلع بيبقا زي الباب المخلع😢


mustafazsc

وفي نفس الوقت "من حق الكبير يتدلع" .


KASAW90

كبير بس مش شايب 😂


mohap_20

يقتل القتيل ويمشي في جنازته


yasob7

حسدوا الأقرع على حواجبه.


justalurker-duntmind

الاحبة تبليك واللي فيها تجيبه فيك


seduber100

القحبه تلهيك و اللي فيها تجيبه فيك.


akramserry

عامل زي البضان ، لا طال النيك ، ولا خلي من النجاسه


mariobro97

A PG one: زي اللي رقصوا ع السلم، لا اللي فوق سمعوهم، ولا اللي تحت شافوهم


TheMoro9

احنا اللى دهنا الهوا دوكو I truly love this one, has that touch of Egyptian arrogance too.


liluzi_99

ال يلعب مع العيال ميخلاش من البعبصه .


mnoninja

يا جبل ما يهدك ريح سده واستريح


adam_tawfik

الوقت كالسيف إن لم تكن ذئباً بما تشتهي السفن طلع البدر علينا.


Mithras_

😂😂😂


mizofriska1

😂


an_awkward_adult

جابوا الجردل و قلبوه طلع سي السيد لأبوه


mohap_20

وايش تعمل الماشطة في الوش العكر


Desert_eagle52

(المال السايب يعلم السرقة) خلو بالكم من فلوس...اه صح معلش يا شباب نسيت انكم مفلسين


heibasin

اللي مستني السمنة من طيز النملة لا هيقلي ولا هيشوف قليّة


mariobro97

هي مش كانت من ورك النملة؟


7amada-teezo-kbeera

محدش هيمسح دمعتك غير ايدك يا ابني


introvert-muslimah

"ودنك منين يا جحا؟"


aywan7

قيراط حظ ولا فدان شطارة


aboelsebah

ايه دا انت من كفرالشيخ .. و عندكوا نت و كده ؟؟


aywan7

😂 [Oh ho ho, it's funny because you're from kafr elshiekh too !](https://youtu.be/R6EkhS_bsDo)


aboelsebah

This man gets it. 😂😂


Difficult_Strength15

I love this


Yogadoic

"نيك حجر ولا تنيك دكر"


adam_tawfik

Bro wtf, this is my first time ever hearing this Shit.


Yogadoic

Heard it from grandfather, it was really famous in the old days according to him :"D


mh2201

انت جدك راجل رايق


kilowut

الولد الخرة لا يصدق ان لم يري. My mother,uncle and grandmother used to say this to me a lot lol. It means "a shitty boy does not believe/act if he doesn't see/experience". The saying is used as a warning or "I told this [bad outcome] is gonna happen!".


THROWAWAYegyTHROW

اللي اختشوا ماتوا و اللي عايشين ماعليهمش لوم


mohap_20

يا واخده القرد على ماله يروح المال ويبقى القرد على حاله


aboelsebah

يا واخده القرد على ماله برافو عليك و ماله


AliPillizer

اقلب القدرة علي فمها تطلع البنت لامها


ibra232

عريان الطيز ويحب التأميز ☺️☺️


Potential_Box7017

مثل عن الناس اللي بتحب الفشخره " عريان الطيز بيحب التأميز "


Desert_eagle52

يا نحلة لا تقرصيني ولا عايز منك عسل


NourRodriguez

لا تزم ولا تُشكر، إلا بعد سنة و ست اشهر


Nael_thas

" الفشخره بتجيب ورا "


KASAW90

" الدنيا فونيا و الزمن كباس "


3absamaad

نام بدري و إصحي بدري تعالج نفسك و أنت لا تدري..


3absamaad

الي معاه كوين محيره ينزل بوسط يطيره..


aboelsebah

نزل مكسح يتفسح .. قال بفلوسي


3absamaad

هاهاها براحتك أنا قولت يمكن ينفع مثل 😄


ziad_Ali1907

زمن حايك خلى المنايك تركب فلايك وانا اللى نايك واخدها عوم


aboelsebah

Results 1st: u/Dady_Abdo 121+ Votes 2nd: u/annoying_monkey , u/adam_tawfik 70+ Votes 3rd: u/readitonreddit34 41+ Votes 4th: u/liluzi_99 37+ Votes 5th: u/Yogadoic 36+ Votes Most downvoted: u/adam_tawfik \-10 Votes


Gardama

لو كان الشعر عزيز مكنش طلع في الطيز


Basic-Performance-69

إطبخي ياجارية كلف ياسيدي


aboelsebah

انت بتشارك و لا عاوزني اديك الكوينز مقدم ؟


Basic-Performance-69

بشارك عادي


aboelsebah

منا عارف بس بستخف دمي اها ها ها ها هاااااااا


Basic-Performance-69

مش ممكن دا انت ظريف جدا اوميجاد !


aboelsebah

الله يخليك


aboelsebah

**خنفسة شافت ولادها عالحيط قالت ده لولي وملضوم في خيط** . نسيت أقول مدة المسابقة ٢٤ ساعة .


Knighth77

شيل ده عن ده يرتاح ده من ده! *انا مش مصري عفكرة بس بحب مصر و المصريين و السينما و المسرح المصري.


Kutoxic

مرة كنت بتغدا عند واحد صاحبي فمامته بتسألنا ايه رأينا في الاكل كلنا قولنا تمام معادا هو .. فقالتله انت مسبتش الطبق من ساعة ما قعدت على رأي المثل "ينيكها و يتف فطيزها" و انا مش عارف ايه المناسبة اللي اتقال فيها المثل دا اول مرة


[deleted]

الصحاب الخرة يجيبوا ورا


t-t-t-todd

more like a toktok quote


[deleted]

Yep it was, doesn't make it any less good of a saying imo


t-t-t-todd

yeah, toktokers are creative af


5onfos

القرد في عين امه غزال علمناهم الشحاته سبقونا عل ببان انا و اخويه على ابن عمي وانا وابن عمي عل غريب ده اللي انا فاكره دلوقتي. انت روح اتفرج على الحج متولي بس و هتلاقي كنوز


aboelsebah

عبلة كامل is my spirit animal


canismajores

عيان بينيك ف ميت


jamaicamaninjamiaca

عبيلو واديلو


adam_tawfik

ده المعنى الحرفي للمثل المصري الأصيل.


NiqqaBicca

اقلب القدره علي فمها تطلع البت لامها


adam_tawfik

خيراً تعمل شرق الدلتا.


Mikoto00

الباب اللي يجيلك منه الريح ، سده واستريح


omardwider

شرا العبد ولا تربيته. يا رب سامحني على الأمثلة العنصرية دي


akramserry

المنايك ركبوا الفلايك ، و الزبيره خدوها عوم.


mustafazsc

صغير بس يحير.


Ok-Collection9335

عمر ذيل الكلب مينعدلش


mariobro97

:Long form قد يحتاج تصحيح غالب غالب، ديل الكلب ما يتعدل ولو علقوا فيه قالب.


justalurker-duntmind

غطي الوش وادي في العِش


justalurker-duntmind

"عبر الخرا تكبر نفسه" او في مقولة اخري "عبّر الخرا يترتر لورا"


TheUnconsciousLion00

القرد في عين امه غزال🦧🦌


El-Fofes

القحبة تداهيها تداهيك، وتجيب اللي فيها فيك.


GodfatherX64

انت عايز تحط حمارتك جنب حمارة العمدة


Lonely-Black-141

البيضة في طيز الفرخة، والفرخة عايزه قمحة، والقمحة في الجرون


PseudofighterZ

يا ما جاب الغراب لأمه مقولة امي كل ما ادخل البيت، بسبب وبدون سبب


Hunting_down_anxiety

" ابعد عن الشر وغنيله"


International_Risk82

ياما دقت عالراس طبول


00000000000124672894

جبت فسيرة القط طلع


aboelsebah

ينط


00000000000124672894

داري على شمعتك تأيد


Samy_ElAgha

عريان الطي *** ويحب التقميز


nameaman

لو النخلة مكنتش شرموطة مكنتش ترحط اوطة


mizofriska1

يع يع ... ده مثل جميل وانت بوظته. #*النخلة لمّا تطرح قوطه تبقي نخلة شرموطة*


Boody-314

الي معندوش بتاع ميجبش نعناع


adam_tawfik

الوقت كالسيف إن لم تكن ذئباً بما تشتهي السفن طلع البدر علينا


Difficult_Strength15

كسمها فطيزها


Mithras_

poetry


Difficult_Strength15

Alliteration


Difficult_Strength15

خبّي الوش و إدي في العش


aboelsebah

Man of culture


adam_tawfik

سؤال، عادي أكتب أكتر من مثل في كومنت واحد؟


aboelsebah

لا عادي اعمل كل واحد لوحدة


adam_tawfik

لا أنا بسأل عشان أعرف عادي أكتب ثلاث كومنتات كل واحد فيه 100 مثل؟


aboelsebah

هههههه ممكن تتحايل ع الموضوع و تكتب ٣ في كل واحد .


adam_tawfik

Yessssss


aboelsebah

**الفرخة الجعانه .. تحلم بسوق الحب .** سوق الحب اللي هوا سوق الحبوب يعني


[deleted]

نينى نينى ياهبل اشتريني تقريبًا \*facepalm\*


Gardama

جبتك يعبد المعين تعني لقيتك عاوز تتعان


00000000000124672894

اتغدى بيه قبل ما يتعشى بيا


amirooahmed

الفرخة كلت بيضها.


aboelsebah

مش القطة كلت عيالها


Leonidas1291

The closest way to a man's heart, is through his stomach. My bro told me that a couple of years ago😅. Hard to forget this one.


aothelal

حسدوا القرد على حمار طي*ه الحداية مبتحدفش كتاكيت ياما جاب الغراب لامه الكحكة فى ايد اليتيم عجبة


Mikoto00

القفة ام ودنين يشيلوها اتنين


zarkk22

متجيش عند طيز القرد و تشمها


AcanthocephalaDue204

يا واخد القرد علي ماله .. برافو عليك و ماله


SignificanceSecret32

اربط الحمار مطرح مايقول الحمار


aboelsebah

هههههه مش صاحبه يعني


SignificanceSecret32

معرفش ليه في الشغل عندنا بيقلوها كده لما اجادل كتير ياعم انت تاعب نفسك ليه اربط الحمار ....(سكوت قصير كده) مطرح مايقول الحمار


adam_tawfik

اللي بيته من إزاز ميحدفش الناس بالطوب. ديل الكلب عمره ما هيتعدل. الباب اللي يجيلك منه الريح سده واستريح.


seifeldin122

حط القدرة علي فمها تطلع البنت لأمها.


michu_pacho

عيان بينيك فميت، لا العيان بيرتاح ولا الميت بيحس


DrFant69

كسمها فى طيزها حارص من المعرص احا نيك


solarflare_hot

ضربو الاعور علي عينه قالهم كسرتو النضاره انت جاي تعرج في حاره المكسحين!


Samy_ElAgha

أكفي القدرة على فمها تطلع البنت لأمها


[deleted]

[удалено]


elmasryelmansy

" عريان الطيز بيحب التأميز و يقول باب الخمارة فين . " يتقال للي بيتمنظر ع الفاضي


adam_tawfik

خيراً تعمل شرق الدلتا.


[deleted]

[удалено]


aboelsebah

هههههه ليه


[deleted]

[удалено]


aboelsebah

اه طبعا بقبل رشاوي


[deleted]

[удалено]


aboelsebah

خلاص يا عم اعتبر نفسك طلعت التاني


[deleted]

"يحبوا يتناكوا من زب الغريب بس"


Mouaz0x1

الصبر احسن من الدين و النصب احسن من الاتنين.


adam_tawfik

الللله أكبر، باركيلي يا أمااا، أنا كسبت المركز الثاني بمجهودي، و كمان بالحلال، لا و مش بس كده، ده أما كمان كسبت جايزة أكتر داون فوتس.


mh2201

الشحات له نص البلد